14 september 2011

Hur kan barn vara så olika?

Jag skall börja med lite bakgrunds fakta. Min förstfödda föddes med gomspalt och just pga av detta så hade hon svårare att äta, kan hända pga detta så var hon mera gnällig en andra barn. Dock förstod jag det inte då, det var ju första barnet och att barn skriker det vet ju alla. Dock nu då min lilla snälla kille fötts så har jag fattat att jag nog skulle gått under om mitt första barn skulle varit mitt andra och mitt andra varit mitt första. Dom är så olika!

Nu bara njuter jag av att få vara mammaledig, jag visste inte att det kunde vara såhär skönt. Tankarna går ofta tillbaka till den tid då Ebba var liten, vilket jobbigt barn hon var, men jag älskar henne lika mycket för det. Men att nu 6-7 år efter det komma på att bebisar inte alltid är så jobbiga som Ebba var kom som en överraskning för mig.

Jag visste inte att bebisar kunde ligga 45 minuter i baby gym och vara nöjda, inte heller visste jag att barn kan sitta tysta och bara studera omgivningen, hur kan barn vara så olika? Men vi är ju alla olika individer så varför skulle inte barn ja redan bebisar vara olika. Vissa är envisa, andra lugna, nån otålig och den fjärde högljud.

Man skall ju inte jämföra barn med varandra men jag kan bara inte förstå hur olik två individer kan vara. Men det är ju tur att vi är så olika, tänk vad tråkigt livet skulle vara om alla var lika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar