19 november 2011

Namn

Blev inspirerad då jag läste en annan blogg Snicksnack om namn och hur dom försöker välja namn till sin lilla tös.

Namn är inte lätt det är ju nått man skall ha med sig hela livet, en gåva från föräldrarna till barnet. Förstår mig inte riktigt på såna som senare i livet byter bort sitt förnamn bara för de inte tycker om det. Namn för mig är nått föräldrarna ger sitt barn. En gåva som inte alltid men oftast är mycket diskuterad sak i hemmet före och efter barnet fötts. Vissa kanske vet direkt vilket namn det skall bli om det blir en pojke/flicka medan andra velar hit och dit i månader.

Dom flesta tror jag vill ha ett namn som är speciellt, personligt, vackert, och passande. Vissa kanske vill ha ett släktnamn. Ja alla har vi olika "krav" på vad namnet skall innehålla/uppfylla och dessa "krav" är inte alltid så lätt att uppfylla och bli sams om. Det finns ju såklart undantaget som bekräftar regeln och nån som faktiskt blitt tilldelad ett namn av sina föräldrar som är gräsligt eller inte passar dem alls. Dessa personer kan kanske överväga att byta. Men jag tror att jag som förälder skulle bli lite stött och ledsen om mitt barn kom hem en dag och sa att de bytt bort namnet jag valt med sådan möda åt just dem.

Då vi valde namn till våra barn ville jag att namnen skulle vara korta och ganska kraftiga. Tror själv att det är svårare att byta bort namnet mot ett smeknamn om det är kort och inte så krångligt. Nå som sagt finns ju alltid undantaget som bekräftar regeln, har själv ett vanligt kort namn, men fick i alla fall under högstadie tiden ett smeknamn (Frejon) som nästan alla kalla mig då och som lever med mig ännu. Detta andra namn är nått som jag fick i gåva av mina vänner. Nu säger jag inte att det är dåligt med smeknamn men jag som förälder ser ju gärna att mitt barn kallas till det namn jag gett han eller henne. Därför valde vi ganska korta kraftiga namn som i Finland inte är så vanliga.

Kollade upp hur många Jerry och hur många Ebba det finns i Finland. Enligt befolkningsregistercentralen finns det mindre än 1412 st Jerry i Finland just nu och under 2057 st Ebba. Detta är då alla namn inte bara tilltals namnet. Om man nu jämför dessa siffror med dom från Sverige så ser man hur vanliga namn i Sverige kan vara ovanliga här och tvärt om. I Sverige fanns det 5895 st Jerry och 22962 st Ebba enligt Statistiska centralbyrån . Visst det finns flera människor i Sverige också men i % är skillnaden större mellan namnen än mellan hur många personer som allt som allt bor i länderna.

2 kommentarer:

  1. Ja det här med namn är verkligen inte någonting som är lätt. Det är något man skall ha resten av livet och man vill ju hitta det perfekta.

    Så nu gäller det bara att hoppas att vi gjort rätt val ;)

    SvaraRadera