3 december 2011

Kamera

Funderar på att köpa mig en ny kamera, ja eller egentligen hade jag bestämt att då skatteåterbärings pengarna kommer då skall jag satsa (lite) och köpa en systemkamera.

Har inte råd att köpa en sån systemkamera jag egentligen skulle vilja ha men vilken systemkamera som helst är bättre än den kompaktkamera vi har nu, så man kan ju liksom inte gå back.

Nå nu till problemet, det är ju en djungel där ute. Har kollat närmare på två av de systemkameror som finns på marknaden idag och som de nu har erbjudande på nästan över allt.Tycker det är överkomligt att betala några hundra euro för en kamera fast man som mamma ledig inte har världens starkaste ekonomi.

Bildkälla
Efter att i princip älskat min Pentax mz-5, (är redan på nummer 2 av den typen, första "dog" efter en mindre olycka med en bil). Kommer det ju att vara svårt att hitta en digital motsvarighet som inte kostar för mycket.


Bildkälla
Drömmen om en riktigt bra Pentax digital systemkamera finns. Skulle t ex kunna tänka mig en pentax k5 men jag tror den drömmen får vänta.

Nå jag har nu suktat efter en digitalsystemkamera i flera år och kommer inte att ha råd att köpa nån sån som jag egentligen skulle vilja ha på ett bra tag ännu så lika bra att sänka ribban lite och köpa en billigare variant. Den ger mig kanske inte optimala möjligheter men den ger mig mera möjligheter än min kompakta digital kamera jag har idag.

Det finns egentligen två allternativ just nu som jag kan välja mellan. Nämligen Nikon D3100 eller Canon eos1100D.
Giganten jämför produkterna

Dessa två kameror finns nu på special pris lite över allt. Men är i valet och kvalet vilken jag skall välja. Har ingen aning om vilken av dem jag skulle tycka bäst om och har ingen erfarenhet av varken Canon eller Nikon som kamera förutom att vår kompakta digitalkamera är en Nikon coolpix och den har jag ju varit nöjd med.

Så nu till slutsatsen det lutar då kanske i alla fall mot att Nikon vinner denna gång. Kanske för att jag varit nöjd med min coolpix, kanske pga av magkänslan. Jag kan inte sätta fingret på varför. Får se då i slut ändan vad jag har med mig hem då jag slutligen kommer från butiken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar