11 oktober 2011

3 månaders kontroll

Just varit på 3 månaders kontroll vid rådgivningen. Jerry växer men inte så fort som jag trott, trodde nästan att han närmat sig 7 kg men vågen visade "endast" på 6755g. Det är ju inte lite det heller, han har gått upp ca 600 g den senaste månaden och växt 2 cm på längden, då han nu är hela 64 cm lång. Om man jämför med hans syster är han en riktig klimp.

På tal om syster så har också hon fått vara på som vi kallar det: "vägis och mätis" (vägning och mätning) idag i skolan. På sin 7 års kontroll mätte hon 128,4 cm och var 24,6 kg, en riktig långben.


Men tillbaka till lilla killen och hans 3 månaders kontroll. Vi diskuterade om Jerrys sovande eller skall jag säga inte sovande på nätterna och jag fick goda råd som att det kan hjälpa att skaffa en "sovpåse" ( t ex en sån som är på bilden) och börja ha den på natten, att han då associerar sovpåsen till att man skall sova/ att det är natten.

Sedan sa G-L vår rådgivnings tant att om barn sover bra skall man inte göra några stora förändringar med rutinerna, men om de sover dåligt kan man göra vilka förändringar man vill. Ibland kan det hjälpa med chock behandling. Va det nu skall betyda. Men man kan alltså pröva på allt möjligt nytt om de sover dåligt för de börjar knappast sova sämre men det kan vara bara nån lite förändring som gör att de börjar sova mycket bättre. Så nu skall jag börja pröva goda råd av alla de slag så som t ex detta :


Ett råd jag fått av en vän är att använda gungtassar till sängen, så nu har jag varit och inhandlat såna idag på Baby Style.

http://www.babystyle.fi

29 euro kosta dom, får se nu om jag tycker dom är bra eller dåliga. . .
det återstår att se

Vi skall också börja med Lelle som storasyster gillade så mycket, alltså välling. Tänkte börja vänja Jerry med att äta välling på kvällen, återkommer med uppdateringar på hur det lyckas.

Sedan tog/fick vi två av tre vaccin, Rota-vaccinet som vi redan tidigare tagit en dos av och sedan "vanliga" DTaP-IPV-HIB vaccinet. Dock hoppade vi över pneumokock-vaccinet i alla fall tillsvidare. Får se nu bara om vi får några biverkningar eller om Jerry klarar sig utan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar