25 oktober 2011

Ni som har barn som sover dåligt se hit!

Ni som har barn som sover dåligt se hit!

Jag var och lånade böcker om barns/bebisars sömn på biblioteket för att se om jag kunde få ut nått positivt ur dem pga av hur min lilla kille sover, alltså oroligt med många uppvaknanden under natten. Hitta en par bra böcker, bland annat denna : Somna utan gråt , hjälp din bebis till trygg och god nattsömn av Elisabeth Pantley.


bildkälla

I den fanns ett schema över barns sömncykel vilket jag tycker stämmer på Jerry om han vaknar på natten är det just dessa tider då det står "kort uppvaknande":

Dåsig, Somnar
Ytlig sömn
Djup sömn i ca 1 timme
Kort uppvaknande
Djup sömn i ca 2 timmar
ytlig sömn
Kort uppvaknande
REM, drömsömn
Kort uppvaknande
ytlig sömn
Kort uppvaknande
REM, drömsömn
kort uppvaknande
morgonen närmar sig, en period med djup sömn
kort uppvaknande
REM, drömsömn
Kort uppvaknande
ytlig sömn
vaknar för dagen

Tycker detta stämmer på Jerry han vaknar med dessa intervall alltså typ varje gång det står Kort uppvaknande. Sen stod det i boken att många går fram direkt till barnet då det gnyr/pratar m.m och lyfter upp det. Många gånger skulle barnet somna om själv om inget händer men då mamman lyfter upp det så vaknar det till på riktigt.
Efter att jag börjat tänka på detta så tycker jag Jerry sovit lite längre pass inte vaknat till hela tiden under natten. Jag som hönsmamma har klivit upp och i princip väckt honom då jag lyft upp honom. Nu tar jag inte upp honom före jag är säker på att han är vaken, tar inte upp honom om han gnyr lite m.m och vissa gånger somnar han om så då har han troligen inte ens varit "riktigt" vaken men skulle jag då har rört honom skulle han vaknat upp.
Ibland kan man förvånas av sin egen dumhet, detta skulle man ju borda kunna räkna ut. vem skulle inte vakna om man under natten vaknar till vänder sig och är på väga att somna om och så kommer nån och lyfter upp en och funderar varför man inte sover. Själv skulle ja bli grymt arg och börja skrika. Inte konstigt att bebisar skriker.
kan inte säga att vi sover hela nätterna men tycker att min lilla kille vaknar lite mera sällan nu, kanske bara men 2 timmar mellan och inte som förr med 1 timme mellan. Det går åt rätt håll.

1 kommentar:

  1. Jag har också märkt att Angie kan gny lite eller så i sömnen och böka runt lite men hon brukar somna om om jag inte tar upp henne så det stämmer nog det där :)

    Hoppas du får mer nattsömn snart, det brukar ju bli bättre med tiden oftast.

    SvaraRadera