2 oktober 2011

ett helt vanligt dygn i en småbarns mammas liv

01.00 Jerry vaknar och vill ha mat. (har nu sovit sedan 21.00, lutar mot att detta blir en bra natt, 4 timmar utan uppstigning mellan helt otroligt) jag ammar
01.30 Jerry somnar om, i egen säng
03.05 Jerry vaknar, jag ammar
03.25 jerry somnar om i egen säng
04.10 Jerry vaknar, jag ger tutten (nappen) och vi somnar om, Jerry sover nu med mig
05.15 Jerry vaknar, jag ligg ammar honom (tar tillbaka det jag sa om att detta var en bra natt, det är en helt vanlig natt)
05.35 han somnar om
05.55 Jerry vaknar och vill inte sova mera, vi stiger upp. Trött, tröttare, tröttast. Byter blöja och han ligger i bebis gymmet en stund. Sedan bajsar han och vi byter blöja på nytt, sätter på samma gång på dagens utstyrsel, lika som så många andra dagar, body + strumpbyxor.
07.15 Strax efter att Jens farit, till älgjakten somnar Jerry om och jag passar på att lägga mig på soffan med honom, skönt att hinna vila lite till då det är lördag och man inte måste se till att stora tjejen vaknar och tar sig till skolan. Nu sover hon ännu.
08.05 Jerry vaknar och jag ammar

Nu sitter jag här framför datorn med kaffekoppen i högsta hugg och ena foten gungar bebisittern så Jerry skall hålla sig lugn. Klockan är nu 08.32 och stora tjejen sover ännu. Ibland önskar man att Lilla killen skulle vara 7 år bara för en dag så man skulle få vila upp sig och sova en hel natt. Men å andra sidan är det nog så gosigt att lägga näsan mot hans huvud och känna doften av bebis, så nej man måste ta vara på tiden då de är sådär jätte gosigt jätte små och doftar sådär jätte gott.


09.45 fram tills nu har Jerry haft ro att sitta i sittern eller bara ligga och kolla på då jag plockat i diskmaskinen, tvättmaskinen , konstaterat att Ebbas garderob behöver städas och städat den till hälften. Sedan tog Jerrys ork slut och det blev gallskrik. Gallskriket betydde : jag är hungrig jag vill ha mat. Ammar nu på samma gång som jag brer smör på smörgås åt Ebba, konstigt då hon alltid kommer på att hon skall ha morgonmål / eller nått annat just samtidigt som man ammar.
09.57 stor rap
09.58 Fortsätter städa Ebbas garderoben....
10.45 byter blöja, amma och gör oss klara att fara och handla. På väg till butiken somna Jerry. Han vakna dock till under butiksresan en kort stund före han somnar om på nytt, men det gick över lag rätt bra denna gång.
12.15 Kom vi fram till mamma och pappa eller skall jag säga mommo och moffa. Jerry vaknade och jag amma. Sedan blev vi bjudna på mat, skönt att inte behöva koka själv.
14.45 I bilen hem somnar Jerry och när vi kommer hem flyttar jag över honom i vagnen, tror först att det lyckas. Hinner sätta i filmen RIO och se 5 minuter så vaknar han. Jag ammar och sedan är han nöjd att ligga och spralla en stund på golvet. På samma gång kommer pappa hem från älgjakten. Nu kan vi börja fundera vad vi skall hitta på till kvällen.
16.30 Vi har nu kollat klart filmen, med delade succé. Men rätt bra gick det då man ändå hänger med vad som händer fast det blir lite gnäll nu som då.
17.30 Vi bestämmer oss för att fara och hälsa på våra vänner,Jerry är nollställd då han ligger på golvet färdig på klädd och bara väntar på att vi övriga i familjen skall bli färdiga. kanske berodde på att han var trött han somnar i bilen dit och sover en liten stund i bebisskyddet. Sedan vaknar han, äter och bajsar. Dags att springa efter skötväskan i bilen och byta blöja. Efter detta blir vi bjudna på kaffe och knäckig blåbärs paj . GOTT !


19.30 Tack för oss. Sätter oss i bilen och kör mot stan, vi skall föra tillbaka den hyrda filmen och tänker på samma gång hyra en ny, det är ju lördag. På hemvägen hämtar vi en familjepizza för alla börjar bli lite småhungriga och varken jag eller Jens orkar fixa till någon mat mera i kväll. Dessutom är det ganska länge sedan vi ätit onyttig pizza. Kanske inte bästa valet av kvällsmat då man har X antal gravid kilon kvar man borde slippa. Jerry tar en power napp i bilen under resan.
20.30 Hemma och vi äter och sedan börjar kvälls bestyren med Jerry. Byta blöja, på med pyjamas . . .
21.00 Ammar på samma gång som vi försöker se på filmen vi hyrde i stan
21.15 jag för Jerry i sin säng och han ligger själv i sängen och pratar en stund sedan blir han arg och börjar skrika . . . tråkigt!!!!
21.25 jag ammar på nytt, mera för att få Jerry att lugna ner sig än för att han är hungrig. Det fungerar. Han blir halvdåsig och jag gör ett nytt försök med att lägga honom i egen säng. Denna gång lyckas det bättre, man hör en stund hur han pratar för sig själv sedan blir det tyst. Han somna för natten och vi fortsätter se på filmen.
22.45 Går jag och sova strax efter att dotter krupit ner och sova i egen säng. Brukar ju inte normalt gå och sova före 23.00 på lördag kvällarna men nu efter att Jerry kommit till oss är det bara att se till så man kommer sig i säng tidigare, annars blir man en zombie efter ett tag. Man vet aldrig när killen bestämmer han skall kliva upp nästa gång.
00.15 Första väckningen denna gång . . . . ammar. . . Jerry somnar om i egen säng
03.10 Jerry vaknar andra gången för natten. Häftigt klockan är redan över 03.00. Han har sovit långa sovpass denna natt. Ammar och han somnar om i egen säng.
04.05 Ha ha, nu sa jag för mycket på nytt, Jerry är vaken på nytt. Jag prövar amma på nytt fast det inte är lång tid sedan senast, han äter och somnar om på min arm.
06.15 Vi vaknar, jag ligg ammar Jerry och sedan runt 06.30 kliver vi upp. En riktigt bra natt, idag är jag mycket piggare än igår då jag klev upp. Behöver dock otroligt mycket på toaletten och lägger över Jerry i Jens famn som sitter framför datorn och dricker morgonkaffe. Efter det byter vi blöja och sedan sprallar Jerry i bebis gymmet en stund i sin knallgula "bananer i pyjamas" pyjamas. Kommer alltid att tänka på just dem (bananer i pyjamas) då jag ser Jerry i denna 70-tals pyjamas som jag själv säkert haft på mig. Vet inte varför för jag får såna tankar, egentligen har ju Bananer i pyjamas blå och vit randiga pyjamasar men det är säkert den gula banan färgen som gör att dessa figurer dyker upp i mitt huvud då jag ser den gula 70-tals pyjamasen.


08.00 Efter att Jens farit iväg på jakten och Jerry somnar i bebisittern runt 08.00 lyfter jag honom därifrån och lägger honom att sova vidare i vagnen. Sedan tar jag och fixar till lite morgonmål åt mig och Ebba som just vaknat. Ebba vill ha smörgås med prickig korv = salami. Jag kör på Kaffe och turkisk joghurt + naturell joghurt + jordgubbar. Mums!


Nu är det en NY DAG MED NYA MÖJLIGHETER

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar